Jak na automatizace – 1. díl: Komu?

Na automatizacích je nejlepší to, že pracují za vás. Večer po práci, když jste na vínu s přáteli. O víkendu, když vezmete rodinu na výlet nebo v neděli ráno, když se vám nechce vstávat a ještě lenošíte v posteli. Pracují pořád. Není to skvělé?

Jestli vám už nějaké automatizace běží, jistě mi dáte za pravdu. Jestli ne, níže i v článcích, které budou následovat, vám představím pár vodítek, jak nad nimi přemýšlet. Nebo vás inspiruji k tomu, jak je optimalizovat.

První díl tohoto miniseriálu se zabývá tím, Komu? je posílat. Tedy jak se zorientovat ve své databázi kontaktů. Jak jí rozdělit (segmentovat), na co si dát pozor…

Automatizacím se říká automatizace, protože fungují automaticky. Posílají se sami na základě nadefinovaných pravidel. Více si můžete přečíst v následujícím
článku: Kdy? Ale ještě před tím se podíváme na to, komu je posílat.

Máte mnoho možností, jak svou databázi rozdělit a posílat tak relevantnější obsah, optimalizovat marži a být pro vaše zákazníky v inboxu atraktivní. Myslete na to, že ke každé kampani je vhodné přistupovat individuálně. Neexistují univerzální návody. Jednomu bude fungovat to, druhému něco jiného. Někdo prodává zboží, které si zákazníci kupují pro radost, jiný to, které si kupují, protože ho potřebují. V jednom e-shopu zákazníci nakupují každý měsíc, v druhém jednou za rok. Nenechte se opít rohlíkem univerzálních rad. Čas a úsilí, které budete věnovat sestavení strategie, se vám mnohonásobně vrátí.

1) Definujte si cíl
Ale nějaký jiný, než je konverze. U mnoha kampaní bude i konverze jeden z cílů, ale je dobré uvědomit si i cíle další. Například:

  • Potěšit zákazníka.
  • Pomoct mu při nákupu / při využívání služby / v životě.
  • Získat zpětnou vazbu.
  • Upevnit vztahy.
  • Připomenout se.
  • Zjistit o zákaznících více informací, které pak můžete zužitkovat v dalších kampaních.
  • Předat zajímavé nebo hodnotné informace.
  • A samozřejmě motivovat k dalšímu nákupu.

 

2) Podívejte se, jak jsou vaši zákazníci aktivní nebo jak se chovají

  • Jak pravidelně vaše e-maily otevírají, jak na ně reagují.
  • Jak je to dlouho od posledního nákupu.
  • V jakých kategoriích nebo jaké produkty nakupují.
  • Jak často u vás nakupují.
  • V kolik hodin nakupují.
  • Zákazníci, kteří využili akce XY.

 

3) Rozdělte si zákazníky do skupin, podle jejich hodnoty

  • Loajální
  • Nový
  • Zřídka nakupující
  • Zákazníci s vysokou marží v objednávkách
  • Zákazníci s nízkou marží v objednávkách

 

Z toho pak seskládejte skupiny zákazníků, které vám dávají smysl, vytvořte obsah a nastavte pravidla pro odesílání. Může se jednat například o následující kombinace:

  • Loajální zákazník, který dělá objednávky s vysokou marží, ale už dlouho nenakoupil.
  • Zákazník, který u vás má první objednávku, navštívil váš web ale nenakoupil.
  • Zákazník, který navštívil web, ale nenakoupil.
  • Zákazník, který nakupuje v kategorii XY.
  • Zákazník, který se u vás zaregistroval, ale nevyplnil preferenci svých zájmů / datum narození / jméno a příjmení…
  • Zákazník který dal dobré / špatné hodnocení v NPS
  • Zákazník, který vaše e-maily často otevírá, kliká a nakupuje.
  • Zákazník, který vaše e-maily často otevírá, kliká, ale nenakupuje.

 

Tyto definice jsou velmi úzce spjaty s nastavením času odeslání. Respektive logiky, kdy se kampaně mají odesílat. O tom se dočtete v druhém díle: Kdy?

Zatím sem nikdo nic nenapsal. Buďte první :-)

Napište komentář